lördag, januari 27, 2007

Filmfestival 2 (2007)

Festivalens andra dag gav min andra film under festivalen. Denna gång en skräckfilm från Japan som heter Nightmare Detective, regisserad av Shinya Tsukamoto, som även regisserat Tetsuo: the Iron Man.
Personer börjar begå självmord i sömnen under hemska mardrömmar och polisen är väldigt förbyllade över de bisarra dödsfallen.

Den nya kvinnliga polisen får kontakt med en man som kan ta sig in i folks drömmar och hoppas att han kan hjälpa dem att få tag på mördaren.

Filmen känns ganska förutsägbar och bjuder på få överraskningsmoment. Gillar dock idén som förklarar grunden till mardrömmarna och att monstret till viss del liknar det från Evil Dead.

Jag hade förväntat mig en lite "snyggare" film och fick nöja mig med några få fina bilder. Ofta var bilden ganska skakig, och annat var väl inte att vänta från mannen som gav oss Tetsuo.
Både i festivalprogram och på ett ställe på nätet så dras det kopplingar till Arkiv-X, något som jag ställer mig frågande till. Filmen har poliser och lite mystiska händelser, och det är kanske tillräckligt.
Vet inte hur denna filmen står upp mot andra japanska skräckfilmer då jag inte sett några tidigare. (5/10)