onsdag, november 22, 2006

Kontroll och paranoia genom radiostrålning


Den senaste tiden så har jag fått ett par saker som innehåller RFID och som hävdas göra mitt liv lite enklare. Tycker bara att det bygger på min paranoia.
Först fick jag en nyckelbricka som skall se till att ytterdörren till huset där min lägenhet ligger öppnas. Nu idag köpte jag ett månadskort för lokaltrafiken som börjat med RFID-kort för registreringen av resorna.
Visst blir det kanske lite smidigare med dörröppnande och påstigande av bussar och spårvagnar, men man introducerar även en kontrollmöjlighet för den som läser av RFID-brickan/kortet.
Rent av kan man kalla det integritetskränkande. Vad har hyresvärden att göra med när jag går in och ut genom min dörr? Varför skall lokaltrafiken kunna hålla koll på mitt resande?
Möjligen skulle det vara enklare att öppna dörren på fyllan, men jag kan inte komma på att det någonsin skulle ha varit något problem. Och vad det gäller resande på bussar och spårvagnar så var det betydligt roligare en gång i tiden att vika sina kuponger och stämpla dem, utan att någon registrerade var och när man reste.
RFID blir allt vanligare och det är inte uppenbart att det är ett framsteg att saker skulle bli enklare och säkrare. Till vilket pris?