söndag, januari 28, 2007

Filmfestival 3 (2007)

Dagens första film kom som en överraskning. Var ute och gick på stan med brorsan och hans son när jag får ett telefonsamtal om att det finns en biljett tillgänglig till en kroatisk film på eftermiddagen. Eftersom jag inte hade något annat för mig och det gick att klämma in filmen innan nästa planerade film denna dag så hängde jag på.


Filmen heter What Is a Man Without a Moustache? och är något som man kan beskriva som romantisk dramakomedi. Filmen börjar tragiskt och jag undrade vad det var för film som jag blivit medlurad på. men det skulle ändra på sig vad filmen led.
Filmen handlar om Tatjana som förlorar sin man i inledningen av filmen och går in i en längre tid av sorg och tystnad. Trots sin tragiska inledning så utvecklar sig filmen i allt mer komedisk riktning och är i slutändad närapå buskis. Vändningen för henne kommer i samband med att hennes svåger återkommer till Kroatien från Tyskland. Den centrala handling med kärleksaffären mellan Tatjana och den katolske prästen Stipan kompletteras med ett par andra. Bl a en mellan svågerns dotter och den lokale poeten och miljöförkämpen Stanislav.

Min kroatiske vän sa att filmen innehöll en del referenser till händelser inom kroatisk politik de senaste åren. Naturligtvis svårt för icke-kroater att hänga med i, men i det hela en underhållande och roande film.