fredag, februari 03, 2006

Filmfestival 5

Kvällens film var något så udda som en kinesisk skräckfilm. I alla fall så beskrevs den så i festivalprogrammet. Det skall vara den första skräckfilmen då de styrande i Kina tidigare inte tillåtit den typen av filmer. Filmens namn är Suffocation.
Vad kan man säga om den som skräckfilm då? Jag ser inte så mycket skräckfilm och är kanske inte så bevandrad i genrén som andra, men jag kommer inte fram till något annat än att filmen är inte bra. Hobbypsykologisk och skräckeffekter från första sidan i skräckfilmsboken. Enda anledningen som fick mig att inte somna var att jag fann glädje att förutsäga vilken form av bildeffekt som skulle komma i scenerna. Ofta fick jag någorlunda rätt.
Möjligtvis går det att förklara allt med att de inte är så vana att göra skräckfilmer i Kina och därför inte får till det bättre nu i början och att det kanske blir bättre i framtiden. Jag kommer i alla fall inte att hålla andan i väntan.